مبنای استنباط در آزمون فرضیات، سطح معناداری (Significant Level) ‌می‌باشد، بدین گونه که هر گاه مقدار احتمال یا سطح معناداری آزمون کمتر از ۵ درصد باشد، فرض صفر در سطح اطمینان ۹۵ درصد رد می­ شود.

 

۴-۲- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق

 

در بخش آمار توصیفی، تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از شاخص‌های مرکزی همچون میانگین و میانه و شاخص‌های پراکندگی انحراف معیار[۴۸]، چولگی[۴۹] و کشیدگی[۵۰] انجام پذیرفته است. مقدار میانگین، متوسط داده ها را نشان می‌دهد. میانه، نشان دهنده این است که %۵۰ داده ها کمتر از عدد وسط مجموعه و %۵۰ داده ها بیشتر از عدد وسط مجموعه هستند. نزدیک بودن مقدار میانگین و میانه، تقارن داده ها را نشان می‌دهد. انحراف معیار، پراکندگی را نشان می‌دهد و در نهایت، چولگی و کشیدگی شاخص تقارن داده ها و نشان دهنده وضعیت آن ها نسبت به توزیع نرمال است، آمار توصیفی تحقیق حاضر به شرح جدول زیر ‌می‌باشد:

 

جدول ۴-۱- آماره­ های نوصیفی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماکزیمم مینیمم کشیدگی چولگی انحراف معیار میانه میانگین حجم جامعه ۵۶۰/۳۷

 

۰۰/۱۰

 

۷۲/۰

 

۶۱/۴۷

 

۹۱/۷

 

۷۱/۰

 

۱۳/۱۳۵۴

 

۳

 

۱

 

۱

۳۱۰/۶۶-

 

۰۰/۰

 

۰۰/۰

 

۳۹/۶۴-

 

۵۹/۴

 

۰۰/۰

 

۹۶/۶۵-

 

۰

 

۰

 

۰

۶۳۷/۹۰

 

۱۲۵/۷

 

۰۴۲/۸

 

۷۰۴/۳۸

 

۲۹۴/۰

 

۲۸۴/۹

 

۴۱۲/۳۳۶

 

۷۳۲/۰-

 

۰۹۹/۱-

 

۶۲۷/۰-

۷۱۶/۶

 

۴۰۷/۲

 

۰۰۱/۲

 

۱۳۵/۰-

 

۶۸۵/۰

 

۸۰۴/۲

 

۶۲۳/۱۶

 

۳۶۷/۰

 

۹۵۱/۰-

 

۱۷۳/۱

۵۸۹۶۳/۲۵

 

۷۵۸۷۹/۱

 

۰۹۳۲۵/۰

 

۱۳۵۵۸/۶

 

۶۴۰۸۱/۰

 

۱۱۰۸۷/۰

 

۹۶۵۰۶/۶۵

 

۸۹۳/۰

 

۴۵۲/۰

 

۴۳۲/۰

۱۵۰۰۰/۰-

 

۰۰۰/۲

 

۱۴۰۰/۰

 

۲۹۶۰/۰

 

۶۸۱۰/۵

 

۰۵۴۰/۰

 

۰۰۰۰/۰

 

۰۰/۱

 

۰۰/۱

 

۰۰/۰

۳۵۸۹۱/۰-

 

۰۱۳۳/۲

 

۱۶۱۱/۰

 

۶۴۵۹/۰

 

۷۵۵۰/۵

 

۰۹۰۱/۰

 

۹۷۱۱/۳

 

۰۸/۱

 

۷۱/۰

 

۲۵/۰

۵۲۵

 

۵۲۵

 

۵۲۵

 

۵۲۵

 

۵۲۵

 

۵۲۵

 

۵۲۵

 

۵۲۵

 

۵۲۵

 

۵۲۵

CAR

 

EQ

 

DDEQ

 

MAT

 

Size

 

Lev

 

Prior-ret

 

Core

 

Attrib

 

Audit-change

در جدول فوق ستون سوم و چهارم به ترتیب بیانگر میانگین و میانه متغیرهای تحقیق است. ستون پنجم نشان دهنده انحراف معیار متغیرهاست که پراکندگی متغیرها را حول میانگین نمایش می­دهد. ستون ششم و هفتم نیز به ترتیب میزان چولگی و کشیدگی داده ­ها را نسبت به منحنی نرمال (زنگوله­ای شکل) نشان می­دهد. یکی از مهم­ترین شاخص­ های شکل توزیع، چولگی ‌می‌باشد. چولگی شاخص تقارن داده ­ها است و عدم تقارن توزیع را نسبت به شاخصی معین (معمولا نسبت به میانگین) نشان می­دهد. مهم­ترین شاخص چولگی، ضریب چولگی (گشتاوری) است. اگر ضریب چولگی منفی باشد، توزیع دارای چوله به چپ و در صورتی که ضریب چولگی مثبت باشد، توزیع چوله به راست است. اگر توزیع نامتقارن باشد، ضریب چولگی مساوی صفر خواهد بود. ستون هشتم و نهم نیز به ترتیب نشان دهنده مقادیر حداقل و حداکثر متغیرهای تحقیق است.

 

همان‌ طور که ملاحظه می­ شود مقدار چولگی و کشیدگی متغیرهای تحقیق عمدتاًً پایین بوده که این امر حکایت از متقارن بودن متغیرهای تحقیق و نزدیک بودن توزیع آن ها به توزیع نرمال (یکی از پیش فرض­های اصلی استفاده از رگرسیون) دارد. همان­طور که در جدول فوق ‌می‌توان مشاهده نمود؛ میانگین بازده اضافی سهام­دار زمان انتشار گزارشات تعدیلی (CAR) شرکت­های نمونه۳۵۸۹۱/۰-درصد (کمتر از منفی نیم درصد) و میانه آن برابر با ۱۵۰۰۰/۰- ‌می‌باشد، که منفی بودن این دو رقم بیانگر آن است که عمده گزارشات تعدیلی شرکت­های نمونه تحقیق حاوی اخبار بد و کاهنده سود هر سهم بوده است. با توجه به علامت ضریب چولگی آن ‌می‌توان گفت که توزیع آن متمایل به راست و با توجه به مقادیر ضریب چولگی و ضریب کشیدگی و نیز نزدیکی مقادیر میانگین و میانه، احتمالاً این متغیر توزیع نرمالی داشته باشد. مقدار حداقل و حداکثر بازده اضافی کسب شده در زمان انتشار گزارشات تعدیلی به ترتیب برابر با ۶۶- و ۳۷۱ درصد ‌می‌باشد. میانگین کیفیت سود شرکت­های نمونه بر اساس الگوی اسلوان (EQ) برابر با ۰۱۳/۲ و بر اساس الگوی دی­چو و دی­شف (DDEQ) برابر با ۱۶۱۱/۰ ‌می‌باشد. این ارقام به دست آمده نشان دهنده آن است که شرکت­های نمونه از لحاظ کیفیت سود در وضعیت مناسبی قرار داشته اند (در هر دو الگو هر چه مقدار شاخص کیفیت سود عدد پایین­تری باشد، بیانگر کیفیت سود بالاتری است).

 

متوسط تغییرات در سود قبل از تعدیل نسبت به سود تعدیل شده (MAT) برابر با ۶۴۵۹/۰ ‌می‌باشد که این رقم نشان دهنده آن است که در اکثر مواقع تعدیل انجام شده کاهنده سود بوده است. میانگین متغیر مجازی تغییر حسابرس در دوره تعدیل گزارش (Audit­_Change) برابر با ۲۵/۰ ‌می‌باشد و با توجه به ماهیت این متغیر (اعداد ۰ بیانگر عدم تغییر و اعداد ۱ بیانگر تغییر حسابرس)، نزدیکی این عدد به صفر نشان دهنده عدم تغییر زیاد حسابرس در دوره تعدیل گزارشات ‌می‌باشد. دیگر نتایج به دست آمده بیانگر آن است که متوسط بازده سهام در دوره ۱۲۰ روزه قبل از تعدیل (Prior_Ret) برابر با ۹۷۱۱/۳ درصد ‌می‌باشد.

 

۴-۳- آزمون­های پیش­فرض رگرسیون

 

در صورتی محقق می ­تواند از رگرسیون خطی استفاده کند که شرایط زیر محقق شده باشد:

 

۱- میانگین یا امید ریاضی خطاها صفر باشد.

 

۲- واریانس خطاها ثابت باشد.

 

مفروضات ۱و۲ بدین معنی است که توزیع خطاها باید دارای توزیع نرمال باشد.

 

۳- متغیر وابسته دارای توزیع نرمال باشد.

 

۴- بین خطاهای مدل همبستگی وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر استقلال خطاها یا عدم وجود خود همبستگی تأیید شود.

 

۵- بین متغیرهای مستقل همبستگی وجود نداشته باشد. به بیان دیگر دارای هم خطی نباشند (مومنی، ۱۳۹۱).

 

‌بنابرین‏ قبل از آزمون فرضیات تحقیق و تخمین مدل، بایستی فرضیات و پیش فرض­های فوق مورد بررسی قرار گرفته تا در صورت وجود شرایط لازم، از رگرسیون استفاده گردد.

 

۴-۳-۱- آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته

 

یکی از مهم­ترین فرضیات رگرسیونی، نرمال بودن باقیمانده‌های مدل است. برای برآورد مدل نهایی تحقیق، از اطلاعات مربوط به متغیرهای مستقل و وابسته استفاده شده و سپس رگرسیون نهایی مدل برآورد می شود. لازم است ابتدا مدل برآورد شده، سپس به ازاء مقادیر مختلف متغیر مستقل، مقادیر متغیر وابسته برآورد گردد. تفاضل مقادیر برآوردی از مقادیر واقعی، باقیمانده‌های مدل است. اما قبل از برآورد مدل هم می‌توان با آزمودن توزیع متغیر وابسته، از توزیع باقیمانده‌ها اطمینان پیدا کرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...